Kerkelijke Uitvaart

Uitvaartvieringen

Zodra een parochiaan is overleden nemen de nabestaanden contact op met een uitvaartonderneming. Zij kunnen besluiten dat de uitvaartonderneming ook de kerkelijke uitvaart met de parochie regelt. In dat geval neemt de uitvaartbegeleider contact op met de pastorale wacht die de nodige informatie geeft aan en vraagt van de uitvaartondernemer. Als de nabestaanden de kerkelijke uitvaart zelf willen regelen zonder tussenkomst van de uitvaartondernemer, nemen zij contact op met de pastorale wacht en wisselen informatie uit. De pastorale wacht vraagt altijd de standaardgegevens op van de overledene, contactadressen van de nabestaanden resp. de uitvaartbegeleider en de wensen van de nabestaanden m.b.t. plaats, tijd, soort viering en voorganger. Omgekeerd informeert de wacht over de mogelijkheden van plaats, tijd, soorten viering, mogelijke voorgangers en de kosten.

Zodra deze gegevens zijn uitgewisseld en de nabestaanden rechtstreeks of via de uitvaartbegeleider laten weten dat zij akkoord zijn met deze mogelijkheden en de kosten, benadert de wacht de pastor van dienst of de gewenste voorganger en de eventuele kerklocatie om de mogelijkheden te checken. Pas nadat er met de voorganger contact is geweest via de pastorale wacht worden plaats en tijd vastgelegd. Zodra die bekend zijn maakt de voorganger een afspraak met de nabestaanden om de viering voor te bereiden.

Enkele belangrijke gegevens:

Pastorale wacht bereikbaar op: 06 13803332

Kerkelijke viering: eucharistie of woord- en gebedsdienst met of zonder koor bij voorkeur in een van de kerken van de parochie met eventueel aansluitend begrafenis, maar kan desgewenst ook in de kapel/aula van begraafplaats en/of crematorium binnen of in de buurt van de parochie

Voorbereidend gesprek: bij nabestaanden thuis binnen de parochie of anders op een van de kerklocaties

Kosten: voor alle soorten vieringen één ondeelbaar bedrag van 700 euro over te maken op de parochierekening NL 96 RABO 0335 7798 32 (kan als gift worden afgetrokken van belastingen)

Voor betekenis en meer achtergrondinformatie van de kerkelijke uitvaart:

Kerkelijke uitvaart-1: afscheid vanuit de gemeenschap

Kerkelijke uitvaart-2: in en vanuit kerkgebouw