Toespraak Roselien Sewnarain

Monseigneur Van Luyn, pastoor Kuipers, leden van het kerkbestuur en commissies, gewaardeerde gasten en parochianen.

Het WERKWOORD BOUWEN, BOUWDE, wij hebben GEBOUWD en wij zullen blijven BOUWEN.

Bewust gebruik ik de verschillende tijden om aan te geven dat wij als geloofsgemeenschap in beweging zijn en blijven.
Niet alleen wij als parochie, maar ook om ons heen wordt gebouwd.

BOUWEN!

Krimpen bouwt aan de toekomst.

Het bisdom bouwt aan de toekomst.

Onze parochie bouwt aan de toekomst.

Bouwen binnen geloofsleven is constructief en leidt tot resultaat.

Onlangs hoorde ik op de radio een deel van een tekst uit een psalm.
Die tekst luidde:
bouw op Hem, Hij zal het volvoeren.

Onze parochie heeft onder leiding van de bouwcommissie en het kerkbestuur op Hem gebouwd, op Hem vertrouwd en Hij heeft ons de gelegenheid gegeven de bouw van Zijn tempel te realiseren.

Het is goed om te mogen constateren dat binnen het kerkbestuur op verschillende momenten enerzijds twijfel is geweest aan de haalbaarheid. De heer Dumoulin heeft dat al eerder aangegeven;

anderzijds lees ik in een notitie van augustus 1999 van de heer Langemeijer, toen secretaris van het kerkbestuur, de woorden:
de Heilige Geest komt onze zwakheid te hulp.

En dat blijkt.

Met alle ups en downs heeft het uiteindelijk geleid tot deze tempel, deze kerk.

Bisdom en parochie hebben te maken met turbulente ontwikkelingen.

Één van die ontwikkelingen is dat een belangrijk deel in onze katholieke wereld te maken heeft met een opdrogende bron.

Steeds minder mannen voelen zich geroepen tot het priesterambt. In Nederland leidt dat tot weinig priesters voor veel parochies.

In het bisdom Rotterdam leidt dat tot clustering van parochies en daardoor tot een vorm van samenwerking.

Het is duidelijk dat samenwerking geboden is.

Nu dit gebouw, deze nieuwe kerk is opgeleverd, zal ons kerkbestuur een nieuwe bron aanboren.

Dat is de reeds geplande samenwerking met de vier parochies gevestigd in Rotterdam-Ommoord en Alexander, Capelle en Nieuwerkerk.

Ons kerkbestuur staat daar volledig achter en heeft aan bisschop Van Luyn toegezegd alles in het werk te stellen dit doel te realiseren.

Het tot stand komen van deze samenwerkingsvorm is ook een vorm van bouwen.

Een andere vorm is onze beleidskeuze om een open kerk te willen zijn.
Wat bedoelen wij daarmee?
Wat wij beogen zijn doelen te realiseren die er op gericht zijn om:

• Een evangelische gemeenschap te zijn in de huidige samenleving,
  • Meer mensen betrokken te maken met onze levendige kerk,
  • Een dialoog aan te gaan met de inwoners van krimpen met betrekking tot oecumenische activiteiten en met hen te zoeken naar levensverdieping en zingeving,
  • Een ieder de overtuiging te geven dat hij of zij welkom is.

Onze parochiegemeenschap bruist van energie en levensvreugd.
Het is een gemeenschap die veel talenten kent met veel vrijwilligers uit alle leeftijdsgroepen.
Zij kunnen de hun verworven talenten goed gebruiken en goed investeren.
Jong en oud hebben hier een plek, aandacht, liefde en zorg.
Jong en oud kunnen en mogen hier kerk-zijn in vele vormen.
Jong en oud ontdekken steeds weer dat geloof met elkaar wordt beleefd.
Zij ervaren dat het geloof wordt doorgegeven.
Zij ervaren dat ons geloof het leven zin geeft en ons met elkaar verbindt.
Hier kunnen wij het samenzijn als een geschenk ervaren.

Ik spreek de wens uit dat onze gemeenschap een bron van inspiratie mag zijn, een bron van vreugde om god te vinden in ons gebed en onze zang.

Ik feliciteer onze parochie van harte met het nieuwe kerkgebouw en dank allen uit de grond van mijn hart die met veel toewijding aan de opbouw van de parochie hebben gewerkt; maar ook hen die in het verleden en het heden aan de bouw van onze vorige en deze nieuwe kerk hebben ingespannen.

Monseigneur,

ik spreek de hoop uit dat ook u zich in ons midden thuis hebt gevoeld. Ik denk te mogen spreken namens alle aanwezigen dat wij een mooie, inspirerende en blijde viering hebben meegemaakt. Ik dank u hartelijk en ik zie u straks bij de receptie.

Mede namens het kerkbestuur mag ik u, maar ook aan de concelebranten, de diaken en de ceremoniarius een attentie in de vorm van een kistje met onze actiewijn aanbieden als dank voor uw aanwezigheid, de wijding van dit huis en voor de medewerking van u allen.